Echoes of Harlem in Athens! – ‘Seabattle of Salamis Took Place off Perama’ by Allen Ginsberg, Piraeus, 1961.

If it weren’t for you Mr Jukebox with yr aluminium belly roaring & thirty teeth eating dirty drx.
yr eyes starred round the world, purple diamonds & white brain revolving black disks
in every bar from Yokamama to Pyraeus winking & beaming Saturday Nite
what silence harbor Sabbath dark instead of boys screaming and dancing wherever I go –
Hail Jukebox of Perama with attendant minstrel juvenile wholes
on illuminated porches where kids leap to noise bouncing over black ocean-tide,
leaning into azure neon with sexy steps, delicious idiot smile and young teeth, flowers in ears,
Negro voices scream back 1000 years striped pants pink shirts patent leather shoes on their lean dog feet
exaggerated sneakers green pullovers, long hair, hips & eyes!
They’re jumping & joying this minute over the bones of Persian sailors –
Echoes of Harlem in Athens! Hail to your weeping eyes New York!
Hail to the noise wherever the jukebox is on TOO LOUD,
The Muses are loose in the world again with their big black voice bazooky blues,
Muses with bongo guitars electric flutes on microphones Cha Cha Cha
Feeling happy in Havana Mambo moving delicate London new Lyre in Liverpool
Tin Clarinet prophesying in Delphos, Crete jumping again!
Panyotis dancing alone stepped drunk from a krater, Yorgis slapping his heels & kicking Cerberus’ head off!
Doobie Doobie reigns forever on the shores! One drachma for Black Jack,
one drachma brings Aharisti again, Na-ti-the-Ma-Fez,
Open the Door Richard, I’m Casting a Spell on You, Apocalypse Rock, End of History Rag!

Piraeus, September 1, 1961

Allen Ginsberg, ‘Seabattle of Salamis Took Place off Perama’, Planet News, 1961-1967.

Διαβάστε στο Book Press (29 Νοεμβρίου 2011) για τους Beat στην Ελλάδα και την ιστορία πίσω από το παραπάνω ποίημα:

Ο Γκίνσμπεργκ στα «Ημερολόγιά» του γράφει για το ταξίδι του στην Ελλάδα το 1961, ενώ ο Σπύρος Μεϊμάρης διηγείται στον πρόλογο ότι τον πήγε ν’ ακούσει τον Τσιτσάνη με την Πόλυ Πάνου. Η Άμυ Μιμς, που τον είχε γνωρίσει παλιότερα στην Οξφόρδη, τον συνόδεψε για τρεις μέρες στους Δελφούς και τον πήγε σ’ ένα μαγαζί με τζουκ-μποξ στο Πέραμα, όπου ο ποιητής έγραψε το «Seabattle of Salamis Took Place off Perama». Το ποίημα αυτό δημοσιεύτηκε την άνοιξη του 1965 στο πρώτο τεύχος του «Residu», που έμοιαζε περισσότερο με βιβλίο παρά με περιοδικό. Εκδότης του ήταν ο Αμερικανός ηθοποιός και ποιητής Ντάνιελ Ρίχτερ, που εκείνη την εποχή έμενε στο νούμερο 2 της οδού Δαφνομήλη. Αυτή ήταν και η διεύθυνση του «Residu», που εκδόθηκε στην Αθήνα και περιλάμβανε εικόνες, ποιήματα και κείμενα (στα αγγλικά) των: Χάρολντ Νορς, Άλεν Γκίνσμπεργκ, Τζορτζ Άντριους (από τις φυλακές της Ταγγέρης), Τσαρλς Χένρι Φορντ (από τους τελευταίους σουρεαλιστές, φίλος του Νορς από τη Νέα Υόρκη, έφτιαχνε κολάζ, που τα περισσότερα μπορούσαν να θεωρηθούν ποιήματα), Φίλιπ Λαμαντία, Ρον Ζιμάρντι, Νάνου Βαλαωρίτη και της γυναίκας του Μέρι Ουίλσον (ζωγράφιζε πρωτοψυχεδελικούς πίνακες), Ντάνιελ Ρίχτερ, Έλλης Συναδινού, Κέι Τζόνσον (είχε μείνει κι αυτή στην Ύδρα και γνώριζε τον Κοέν και τη Μάριαν), Σέλντον Κολστ και «άλλων, παρόντων και απόντων», όπως γράφει ο Ν. Βαλαωρίτης («Μοντερνισμός, Πρωτοπορία και Πάλι», εκδ. Καστανιώτη). Οι παρόντες ήταν εκείνοι (οι περισσότεροι) που έμεναν τότε στην Αθήνα και είναι σχεδόν σίγουρο ότι κάποιοι απ’ αυτούς αποτέλεσαν το πρότυπο για ορισμένους ήρωες στη «Χαμένη άνοιξη» του Στρατή Τσίρκα.

Για το Πέραμα, διαβάστε: Πέραμα: έρημοι γερανοί στο ‘θρόvο του Ξέρξη’ (άρθρο της Κανελίας Κουτσανδρέα), ένα κομμάτι Πέραμα (από το ποίημα Πέραμα, 2006, του Ανδρέα Παγουλάτου), 14,7 χλμ από το κέντρο της Αθήνας (‘Πέραμα: Η Ταράτσα’, από τη σειρά ντοκιμαντέρ της ΕΡΤ Μικροπόλεις, σε σκηνοθεσία Γιάννη Γαϊτανίδη) και το ποίημα «Αγέννητη Άνοιξη» (2014) του Νίκου Πριόβολου.

Featured Photo: Vagelis Poulis (‘In Search of Light, Port of Piraeus/Greece’)

Start the conversation